dinsdag 1 december 2009

Grote bomen en wilde zee

En dan nu: het eerste bericht uit Nieuw Zeeland! Tot nu toe is het weer een boel minder warm hier dan in Australië, waardoor het een stuk beter is voor wandelingen, hoewel we ook een paar dagen regen hebben gehad. Vandaag regende het de hele dag pijpestelen, dus een goed moment om weer eens op te schrijven wat we gedaan hebben.
Donderdagavond kwamen we aan in Auckland na een rustige vlucht met Air New Zealand. Nadat we de bagage hadden verzameld en al ons fruit hadden ingeleverd bij de quarantine afdeling, gingen we per bus naar het hostel dat we hadden geboekt in het centrum van Auckland. Aldaar bleek dat er de volgende dag een concert van Pearl Jam was, waardoor de hele stad volgeboekt was. Gelukkig hadden we vroeg gereserveerd :-O.

Vrijdagochtend zijn we ons geweldige spaceship gaan ophalen. De auto heeft echt alles wat je maar nodig zou kunnen hebben voor kamperen en de slaapplek erin is prima ruim genoeg. We zijn er echt heel blij mee. Eenmaal in het bezit van vier wielen zijn we zo hard mogelijk Auckland uitgescheurd. Via een touristische slingerweg ging het daarna na het noorden toe. De eerste dag zijn we tot Matakohe gekomen, een plaatsje tussen niks en nergens met een erg mooi museum over de Kauri, dat zijn heeeeele grote bomen in het noorden van Nieuw Zeeland. De volgende ochtend zijn we naar dat museum toegeweest, erg leuk met wassen poppen die allerlei scenes uitbeelden uit de tijd dat de Kauri bomen nog gekapt werden voor hun hout. Tegenwoordig zijn de meeste gebieden waar ze groeien beschermd, omdat er niet zoveel meer over zijn. Na het museum zijn we verder doorgereden naar het noorden, naar de Kauri bossen: Trounson Kauri Park en Waipoua Kauri Forest. Erg indrukwekkend, grote stukken bos met echt enorme, enorme bomen. De foto laat de op 7 na grootste bekende Kauri zien... de grootste is nog een heel stuk groter. Ik vond de op-een-na grootste het meest indrukwekkend: die boom heeft echt een enorme diameter, en er woont zowat een heel oerwoud aan planten in zijn takken, die dus gewoon weer op de boom doorgroeien. Na een tijdje bomen geknuffeld te hebben in Waipoua zijn we doorgereden naar Opononi, een plaatsje aan het Hokianga havengebied. Dit stuk Nieuw Zeeland is relatief ontoeristisch, maar wel erg mooi wild.

Zondag zijn we in de buurt van Opononi een aantal wandelingen gaan doen. Het plaatselijke informatiepunt wist te melden dat het wel een beetje vochtig kon zijn waar we wilden gaan lopen... dat was lichtelijk onderdreven. Het was een fantastische wandeling door regenwoud en langs een waterval... en veel, veel modderige paadjes. Na afloop zat de modder tot over de knieën van mijn broek! We zijn ook nog een stuk aan zee gaan wandelen, alwaar lekker wilde golven te zien waren en een interessant soort duinlandschap, met heel veel planten nog dicht bij de zee.

's Avonds zijn we met een Maori gids nog weer terug geweest naar Waipoua Kauri Forest voor een schemerwandeling tussen de bomen. Dat was heel bijzonder: de gids vertelde van alles over Maori gebruiken en cultuur, en waar verschillende planten goed voor waren. Daarnaast zong hij een soort van liederen bij sommige bomen, wat in de schemering bij van die enorme woudreuzen echt heel goed past. Erg mooi!

Maandag zijn we weer teruggereden naar het zuiden, via nog wat watervallen en Kauri bomen. Een dag rijden bracht ons bij Pakiri beach, een strandplekje ongeveer 80 kilometer ten noorden van Auckland. 's Avonds hebben we een eindje over een behoorlijk verlaten strand gewandeld. De volgende ochtend een tochtje gemaakt naar Goat Island marine reserve, een natuurreservaat rondom een eiland waar veel vissen en andere interessantje beestjes zitten. Helaas was het water die dag niet heel helder, waar door onze boot met glazen bodem niet heel veel visjes liet zien. We zijn daarom niet heel lang gebleven, en hebben de rest van de dag maar eens braaf tussen de buien door de was gedaan. Gelukkig had de camping een grote overdekte kamer waar we spelletjes konden spelen :-)

Vandaag (woensdag dus :p) zijn we vanaf Pakiri via Auckland naar Coromandel Town in de Coromandel Peninsula gereden. Aldaar gaan we heel hard duimen voor beter weer, want we willen hier in de buurt heel graag wat zwemmen en/of kajakken. Volgende keer horen jullie wel of dat gelukt is!

PS: meer foto' s op picasaweb zetten gaat tricky worden, internet is tot nu toe tamelijk duur, en foto' s uitzoeken en uploaden kost veel tijd.. dus die houden jullie nog te goed.

1. Toen jullie het in Nederland hadden over "een auto huren", was dit ruimteschip niet wat ik verwachtte :) Ziet er leuk uit.

Ben benieuwd naar de foto's van andere vreemde beestjes en planten.

2. ben benieuwd naar de foto`s en wat een gaaaaaaf spaceship. daar wil ik er ook wel een van...